16 Ιουν 2010

Ακρορριζικό απόστημα

Το ακρορριζικό απόστημα είναι μια πυώδης φλεγμονή των ιστών που περιβάλλουν την ρίζα του δοντιού.
Οφείλεται σε μικρόβια που μόλυναν τον ριζικό σωλήνα της ρίζας του δοντιού και εξέρχονται από το ακρορριζικό τρήμα και μολύνουν τους γύρω ιστούς.


Συμπτώματα

Στα αρχικά στάδια έχουμε πόνο που γίνεται πιο έντονος με την επαφή του δοντιού με το αντίστοιχο δόντι της άλλης γνάθου, ενώ το δόντι δίνει την αίσθηση ότι είναι ψηλότερο από τα άλλα.
Στην συνέχεια λόγω της δημιουργίας του πύου που αρχίζει και πιέζει τα νεύρα της περιοχής, ο πόνος γίνεται πολύ δυνατός και παλμικός. Μετά από μερικές μέρες αρχίζει και εμφανίζεται οίδημα καθώς το πύoν πλέον έχει επεκταθεί στους γύρω ιστούς. Σ΄αυτό το στάδιο ο πόνος γίνεται πιο ήπιος. Συχνά το πύoν δημιουργεί συρίγγιο στα ούλα και εξέρχεται στην στοματική κοιλότητα. Σε αυτή την περίπτωση ο πόνος και το πρήξιμο υποχωρούν. Πολλές φορές επίσης κατά το οξύ στάδιο του αποστήματος μπορεί να εμφανιστεί πυρετός και κακουχία .



Θεραπεία
Η θεραπεία αποσκοπεί κατ’ αρχήν στην ανακούφιση του ασθενή από τον πόνο. Αυτό γίνεται με απομάκρυνση του πύου είτε διαμέσου της ρίζας του δοντιού, είτε όταν αυτό δεν είναι δυνατόν με διάνοιξη του αποστήματος. Ταυτόχρονα χορηγούνται αντιφλεγμονώδη φάρμακα και σε κάποιες περιπτώσεις αντιβίωση.
Αφού παρέλθει η οξεία φάση και ο ασθενής ηρεμήσει γίνεται ενδοδοντική θεραπεία.

28 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Γεια.
Εχω αποστημα σε ενα δοντι .
Ειχα κανει απονευρωση , αλλα δεν γνωριζω εαν θα το γιατρεψει.

Εαν δεν γιατρεφτει , χρειαζεται εξαγωγη ?
Ειναι μια απλη εξαγωγη , ή χρειαζεται πρωτα να καθαριστει το αποστημα και μετα

ΜΟΣΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ είπε...

Εννοείτε πως υπήρχε απόστημα και ακολούθησε ενδοδοντική θεραπεία ή το απόστημα δημιουργήθηκε μετέπειτα;

Σε περίπτωση που δεν αποδίδει η ενδοδοντική θεραπεία ή άλλη θεραπεία τότε θα πρέπει να προχωρήσουμε σε εξαγωγή.
Η διαδικασία είναι η συνήθης ,ωστόσο καλό θα είναι το οίδημα να έχει υποχωρήσει.

Ανώνυμος είπε...

Το αποστημα ειχε γινει , μετα απο μια αποτυχημενη πρωτη απονευρωση.

Θελω να ξερω , απλα , εαν μετα την εξαγωγη , εξαλειφονται ολα αυτα τα μικροβια.

Επισης , υπαρχει περιπτωση , να υπαρχει αποστημα , και να μην υπαρχουν ενοχλησεις στο δοντι ?

ΜΟΣΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ είπε...

Αν και δεν είναι συχνό φαινόμενο, δε θα μπορούσε να αποκλεισθεί.
Συνήθως ωστόσο τα συμπτώματα του αποστήματος είναι : πόνος ο οποίος είναι εντονότερος κατά την διάρκεια της μάσησης, παρουσία οιδήματος, ευαισθησία του δοντιού και των ούλων, κινητικότητα του δοντιού, κακουχία, λεμφαδενίτιδα.
Σε περίπτωση που αποτύχει κάθε προσπάθεια θεραπείας και προχωρήσουμε σε εξαγωγή του δοντιού, παύει να υφίσταται και το απόστημα.

viva είπε...

Γεια σας
εχω αποστημα εδώ και δυο μέρες...όμως έπεσα πάνω σε Πάσχα και ο οδοντιατρός μου λείπει...ο λόγος που το έπαθα είναι μετά από σφράγισμα...κανονικά έπρεπε να κάναμε απονεύρωση αλλά επειδή μόνο το ένα νεύρο είχε δεν είχε πρόβλημα το αφήσαμε...το θέμα είναι ότι από προχθές το βράδυ παίρνω augmentin 625 και πήγα χθές και στο νοσοκομείο και μου "ανοίξαν" ελάχιστα το σφράγισμα...αλλά ακόμα είμαι πρησμένη και αρκετά όχι λίγο...μέχρι την τρίτη τι πρέπει να κάνω...ενοχλούμαι και να φάω...ευχαριστώ...χριστός ανέστη

ΜΟΣΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ είπε...

Αληθώς Ανέστη!
Στο νοσοκομείο πέρα απο αφαίρεση της έμφραξης δεν αφαίρεσαν το νευρο;
Η ενδεδειγμένη θεραπεία είναι αυτή.

Ανώνυμος είπε...

borw na rwtisw kati?edw k xronia i glwssa m einai leuki st panw meros tis,otan ti vourtsizw dn einai etsi meta apo kapoies wres omws epistrefi pali sti leuki tis morfi,nero den pinw sixna ti mera 2-3 potiria,kapoies fores vgazw kati aspra pragmata poli mikra san af8es k meta apo liges meres eksafanizonte ti borei na einai??kapoio metadidomeno nosima???

Ανώνυμος είπε...

γεια σας
εχω ενα δοντι που εχει ενα μεγαλο σφραγισμα. καποια στιγμη ενα μερος απο αυτο εφυγε και με ενοχλουσε οταν εμπαινε στο στομα μου κατι κρυο. δεν το αντιμετωπισα γρηγορα και η εξελιξη ηταν για καποιο λογο αυτη που περιγραφετε στο ακροριζικο συριγγιο. ηταν ομως πρωτοχρονια κατα τον εντονο πονο πριν γινει το συριγγιο και δεν μπορουσα να βρω γιατρο ημουνα και σε αλλη πολη. τηλεφωνικα μου ειπαν να παρω αντιβιωση για τρεις μερες μεχρι να βρω και γιατρο. ο πονος και το πρηξιμο στο υποχωρησαν σημαντικα και οταν πηγα σε γιατρο αυτος μου ειπε πως απλα επειδη ειχε φυγει μερος του σφραγισματος με πονεσε γιατι εκεινη τη στιγμη δεν ποναγα και δεν φαινοταν πρηξιμο και απλα συμπληρωσε το σφραγισμα. ομως μετα απο καμια βδομαδα ξαναρχισε η ενοχληση και εκτονωθηκε οταν βγηκε το πρωτο πυον. ξαναπηγα στο γιατρο και μου ειπε οτι μαλλον ειναι συριγγιο αλλα δεν μπορουσε να εκτιμησει αν ηταν οδοντικο η ουλικο οπως μου ειπε και οτι θα βλεπαμε την εξελιξη του. εγω νομιζα οτι θα επρεπε να καταλαβει και δεν ξαναπηγα. απο τοτε εχουν περασει μηνες χωρις πονο και ενοχληση αλλα βγαινει λιγο πυον ανα διαστηματα. υποψην οτι δεν εχω κανει απονευρωση ποτε σε κανενα δοντι και δεν ειχα ουλιτιδα. τι προτεινετε να κανω; γιατι φοβαμαι μην εχω παλι τραβηγμα με το δοντι αυτο και ειναι χειροτερα
ευχαριστω εκ των προτερων

ΜΟΣΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ είπε...

Το ορθότερο θα ήταν να επισκεφθείτε οδοντίατρο για να γίνει λεπτομερής λήψη ιστορικού και διάγνωση.

ΜΟΣΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ είπε...

12 Αυγούστου 2012 9:38 μ.μ.

Θα σας πρότεινα να επισκεφθείτε κάποιον οδοντίατρο.Μπορεί να μην πονάτε αλλά το οτι έχετε πύον δεν είναι κάτι που θα πρέπει να αφεθεί στην τύχη.

Unknown είπε...

Καλημερα γιατρε.Πριν 2-3 μηνες ο 2ος προγομφιος στη κατω γναθο δεξια αρχισε να αντιδρα σε κρυα ερεθισματα και να νιωθω οτι ''παγωνει''.Αφου μου το σφραγισε η γιατρος προσωρινα μετα απο δεκα μερες ξαναπηγα και καθως τα συπτωματα -ενοχλησεις είχαν φυγει μου το σφραγισε μονιμα.Ωστοσο μετα απο λιγο καιρο το δοντι αρχισε να ξαξακρυωνει σε ερεθισματα και που και που(σπανιως)να ποναει για λιγο.Η γιατρος μου ειπε οτι θελέι απονευρωση.Το αμελησα για λιγο καιρο ωσπου προχθες αρχισε να με ποναει πολύ και συνεχομενα χωρις ομως να εχει πρηστει η γυρω περιοχη ουτε το προσωπο μου και χωρίς ερεθισμο στα ουλα.Που και που νιωθω να αντανακλάται ο πόνος σε αυτί και κεφαλι.Μου ειπε να παρω αμοξιλ για να μην πριστώ ως το ραντεβου μας.Σημερα πηρα και το 3ο χαπι αμοξιλ και νιωθω καπως καλυτερα.Φοβαμαι μηπως θελει εξαγωγη ή μηπως το προωλημα χειροτερευει λογω του οτι το δοντι ειναι σφραγισμενο.Τα συπτωματα που ανέφερα ειναι συχνά και συνηθως το προβλημα καταπολεμάται με την απονευρωση;Εχει δημιουργηθεί απόστημα;Και αν ναι,το απόστημα θεραπευεται με απονευρωση;Σας ευχαριστω για την σμβουλη.

ΜΟΣΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ είπε...

Δίχως κλινικη και ακτινογραφική εικόνα δυστυχώς δεν μπορώ να βγάλω διάγνωση.
Εντύπωση μου κάνει ωστόσο πως αναφέρετε πως ξεκινήσατε αντιβίωση πριν 3 ημέρες και έχετε λάβει μόνο 3 χάπια.
1 χάπι την ημέρα σας συνέστησε ο συνάδελφος να πάρετε;
Παρ' όλα αυτά 2 είναι τα ενδεχόμενα: Η ενόχληση να οφείλεται σε "ερεθισμένο" νεύρο, κάτι που θα περάσει λίγες μέρες αφού προχωρήσετε σε απονεύρωση και το να οφείλεται σε απώλεια της αδαμαντίνης λόγω λάθος τεχνικής βουρτσίσματος ή άσκηση υπερβολικής δύναμης κατά το βούρτσισμα ή λόγω ηλικίας.
Για πιο ασφαλή διάγνωση χρειάζομαι περισσότερα στοιχεία όπως καταλαβαίνετε...

mil είπε...

Εχω μάλλον απόστημα, μετα απο μια αποτυχημένη ίσως απονευρωση. Το εχω αντιμετωπίσει με amoxil έχει μεινει ομως το πυον και το πρήξιμο. Παράλληλα παίρνω xarelto. Το δόντι εχει σπάσει και εχει μείνει μισό, με εκτεθειμένο το σφράγισμα για ενα μήνα τωρα. Πόσο καιρό μπορω να το καθυστερήσω πριν γίνει εξαγωγή; γιατί σταματά και η αγωγή του xarelto σε 20 μερες. θα εχω πρόβλημα εως τότε;

ΜΟΣΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ είπε...

Εχετε ΜΑΛΛΟΝ αποστήμα,ΙΣΩΣ λογω αποτυχημένης απονεύρωσης.
Πήρατε αντιβίωση αλλά το οίδημα και το πύον παραμένουν.
Απο αυτά και μόνο καταλαβαίνετε πως υπάρχει ασάφεια. Το μόνο σίγουρο είναι πως το δόντι σας φλεγμαίνει, ακόμα και το μισό που παρέμεινε.
Δε συνιστώ να περιμένετε πολύ, ίσως μάλιστα με την κατάλληλη θεραπεία το δόντι να σωθεί.

Unknown είπε...

Kyria Mosxou, Exo poli kairo ena apostima pou den me exei ponesei pote ke giafto to exo amelisei,o giatros mu eixe pei oti eine apo kaki aponevrosei. Eine stin aristeri kato gnatho. Tha eithela na matho an mporei na peiraxei tin kardia to pion. ...to afisa Giati exo Kanei gefira pano apo afto to donti ke den boro aftin tin dispoli diadikasia dedomenu oti den me ponaei. ..Efxaristo gia tin a apantisi sas.iro kyriazis

ΜΟΣΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ είπε...

Τα στοματικά βακτήρια μπορεί να δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα εάν δεν αντιμετωπιστούν με την σωστή στοματική υγιεινή. Ένα επικίνδυνο βακτήριο είναι ο στρεπτόκοκκος, που φυσιολογικά ζει σε «κλειστές» αποικίες στο στόμα. Οι αποικίες του στρεπτόκοκκου ευθύνονται για την οδοντική πλάκα και την ουλίτιδα, αλλά γίνονται πολύ επικίνδυνες όταν φύγουν από το στόμα και κυκλοφορήσουν στο αίμα. Τότε μπορεί τα μικρόβια να εγκατασταθούν σε σημεία που δεν ρέει κανονικά το αίμα, π.χ. στην καρδιά σε περιπτώσεις ενδοκαρδίτιδας (φλεγμονή του μυός της καρδιάς).
Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται σε όσους ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου (άτομα με προβλήματα στην καρδιά, καθώς και όσοι πέρασαν έμφραγμα εντός του προηγούμενου εξαμήνου), επειδή σε περίπτωση αποστήματος υπάρχει ο κίνδυνος πρόκλησης ενδοκαρδίτιδας, η οποία μπορεί να απειλήσει τη ζωή τους. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί κάποιο από τα μικρόβια του αποστήματος να μεταφερθεί μέσω της κυκλοφορίας του αίματος στις βαλβίδες της καρδιάς, προκαλώντας σοβαρή λοίμωξη.

Ειρήνη είπε...

Κα Μόσχου, εδώ και 15 μέρες έχω παρατηρήσει κάτι σαν εκροή πύου απο την εσωτερική πλευρα ενός άνω τραπεζίτη, ο οποίος έχει απονευρωθει και καλυφθεί με θήκη εδώ και 15 χρόνια. Δεν έχω καθόλου πόνο αλλά η μυρωδιά στο σημείο είναι άσχημη. Τί μπορεί να συμβαίνει; Είναι απόστημα έστω κι αν δεν υπάρχει καθόλου πόνος ή πρήξιμο;
Ευχαριστώ

ΜΟΣΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ είπε...

Θα μπορούσε.
Καλό θα ήταν να επισκεφθείτε οδοντίατρο ώστε να λάβετε θεραπεία, πριν το πρόβλημα γιγαντωθεί.

Unknown είπε...

Γεια σας! Εχω μια απορία. Πριν 6 χρόνια ειχα ενα ατύχημα και υπέστη καταγμα το μπροστινό δεξί δόντι. Ο οδοντίατρος μου έβαλε σφράγισμα με βιδα. Ξεχωρίζει πολυ απο το αριστερο δοντι. Πως θα μπορουσα να το ασπρισω και να μειώσω την διαφορα?

ΜΟΣΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ είπε...

Αλλάζοντας το σφράγισμα που σας τοποθετήθηκε με ένα νέο, σε χρώμα πιο κοντινό με το φυσικό σας.

Unknown είπε...

Δεν υπάρχει αλλη λυση? Μολις εχω βγάλει τα σιδερακια μου και θα αλλαξω το σφράγισμα με στεφανη αλλα θα γινει σε ενα μηνα λογω καλοκαιριού. Μεχρι τοτε δεν υπαρχει κατι που θα μπορουσα να κανω? Ευχαριστω για τον χρονο σας

ΜΟΣΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ είπε...

Θα μπορούσατε να κάνετε μια όψη ρητίνης, αλλά δεν υπάρχει κάποιο ουσιαστικό πλεονέκτημα έναντι αυτού που ήδη σας πρότεινα.

Chatzi είπε...

Καλημέρα σας και καλό μήνα. πριν από 2,5 περίπου μήνες πήγα με απόστημα στον τραπεζίτη και ο γιατρός μου αποφάσισε απονεύρωση. Μου είχε δώσει νωρίτερα αντιβίωση για 5 ημέρες αλλά το απόστημα και ο πόνος δεν υποχωρούσαν. Σημειώστε ότι είναι ένα δόντι που μου έσπασε κατά την εγκυμοσύνη προ 20ετίας και έκτοτε το σφραγίζω. Κατά τη διάρκεια της απονεύρωσης που έγινε σε 4-5 επισκέψεις επίσης πονούσα. Ο γιατρός σφράγισε το δόντι αφού μου είπε ότι η απονεύρωση ήταν επιτυχής. Εγώ όμως συνέχισα να πονάω... 'Ετσι μου το ξανά άνοιξε και συνέχισε την απονεύρωση. Απ' ότι μου εξήγησε οι 2 από τις 3 ρίζες του δοντιού έχουν απονευρωθεί ενώ η 3η έχει πρόβλημα. Φυσικά κι εγώ το καταλαβαίνω γιατί η διείσδυση των εργαλείων με πονάει μόνο σε μια ρίζα. Πάει 1,5 μήνας τώρα που πηγαίνω-έρχομαι στο γιατρό και επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία χωρίς νάρκωση τις 2 τελευταίες φορές, με το δόντι να παραμένει ανοιχτό μόνο με βαμβάκι(και χωρίς γουταπέρκα) Συνολικά έχω πάει πάνω από 15 φορές για αυτή την απονεύρωση στο γιατρό και η η αλήθεια είναι ότι άρχισα να κουράζομαι και να εκνευρίζομαι γιατί δε σταματά ο πόνος... Θα ήθελα τη συμβουλή σας. Ευχαριστώ

ΜΟΣΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ είπε...

Καλό μήνα και σε εσάς.
Το πρόβλημα της ρίζας είναι οτι έχει πύον ή δε μπορεί να εισχωρήσει το μικροεργαλείο μέχρι εκεί που πρέπει;
Σας έχει αναφέρει ο οδοντίατρός σας κάτι σχετικά;
Στην περίπτωση που υπάρχει φλεγμονή, ορθώς το δόντι παραμένει ανοιχτό χωρίς γουταπέρκα. Συνιστώ να συνεχίσετε τις επισκέψεις για αλλαγές/καθαρισμούς μέχρι να υποχωρήσει.
Στην περίπτωση που η ρίζα δεν είναι "προσπελάσιμη", έχετε επιλογές οι οποίες όμως εξαρτώνται απο το σημείο που σταματά η διείσδυση του μικροεργαλείου. Μπορείτε πχ να δοκιμάσει ο συνάδελφος να εισχωρήσει πολύ προσεκτικά, να προχωρήσετε σε ακρορριζεκτομή ή στην χειρότερη των περιπτώσεων σε εξαγωγή.
Υπάρχει μήπως το ενδεχόμενο θραύσης μικροεργαλείου στην εν λόγω ρίζα;

Kalli είπε...

Καλημέρα γιατρέ. Έχω ένα πολύ βαθύ σφράγισμα σε ένα δόντι το οποίο άρχισε να πονά ακόμη κ με την επαφή των δοντιών της Άνω γναθου καθώς κ κατά την μασηση. Αυτό σημαίνει ότι είχε πύον το δόντι σωστά;προχωρήσαμε με το γιατρό σε απονεύρωση γιατί δεν άντεχα τον πόνο κ δεν έπιαναν τα παυσιπονα (Χωρίς να έχει τελειώσει η απονεύρωση ) μετά την πρώτη Επίσκεψη εχω πρειστεί πολύ κ πονάω . άνοιξα το προσωρινό σφράγισμα κ εχω ανακουφιστεί αφού πρώτα ρουφούσα κ έφτυνα. Το εχω αφήσει με ενα βαμβάκι, πρέπει να το δει κ άλλος γιατρός Γιατί ο δικός μου απουσία ζει;το πρήξιμο εξακολουθεί.. Ευχαριστω

ΜΟΣΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ είπε...

Σε πόσες μέρες θα επιστρέψει ο γιατρός σας; Αν είναι για λίγες ημέρες ίσως μπορεί να περιμενει...

xarouli είπε...

Γεια σας και συγχαρητήρια για τη δουλειά σας. Με έχει βοηθήσει και στο παρελθον το blog σας, γιατι καλύπτετε ενα ευρυ φασμα οδοντιατρικών προβληματων. Λοιπον, το ερωτημά μου ειναι το εξής. Τον περασμένο μήνα, ουσα 7 μηνών εγκυος, εκανα απονευρωση σε δόντι σφραγισμένο που πονουσε, με ακτινογραφία ομως που ειχα βγάλει ενα χρονο πριν- για να την αποφυγω- και χωρις αντιβίωση. Ενα μηνα μετά, τωρα πια, νιωθω εναν ελαφρυ πονο κατα τη μασηση και πολυ ελαφρυ πονο γενικα- σαν να νιωθω να χτυπαει το αιμα. Μεχρι αρχες Φλεβαρη θα εχω γεννησει. Αν ειναι φλεγμονη, θα οξυνθεί μεχρι τοτε; Η μπορεί να ειναι επικίνδυνη; Εχω και ουλιτιδα εξαιτίας της κύησης, που ειχε υποχωρήσει με θεραπεία και τωρα αναζωπυρώθηκε ξανα...Ανησυχω γιατι καταλαβαινω οτι τωρα πια, πρεπει να βγει ακτινογραφια για να δουμε τι συμβαίνει, αν υπαρχει αποστημα κτλ και δεν το θέλω μεχρι να γεννήσω...Τι θα προτείνατε για προσωρινη λυση ή για λύση που ενδείκνεται σε περίπτωση εγκυμοσύνης; Ευχαριστω εκ των προτέρων

ΜΟΣΧΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ είπε...

Καλή χρονιά να έχετε και με το καλό να δεχτείτε το μωράκι σας.
Λόγω της προχωρημένης εγκυμοσύνης θα συνιστούσα να επισκεφθείτε οδοντίατρο ο οποίος σε συννενόηση με τον γυναικολόγο σας θα δώσουν λύση στο πρόβλημα σας.
Με το καλό!